Mangsa ADHD biasanya nakal dan malas sering ditempatkan dalam kelas paling corot kerana dianggap bodoh.
DICOP sebagai nakal dan malas, kanak-kanak yang tidak dapat menumpukan perhatian di dalam kelas, sering mengganggu rakan lain dan gagal menyiapkan kerja sekolah, sering kali dipinggirkan tanpa mendapat bantuan sewajarnya.
Akibat kurang pengetahuan mengenai kesihatan mental di kalangan guru dan ibu bapa, kanak-kanak berkenaan yang sebenarnya menghidap Gangguan Kecelaruan Tumpuan dan Kelasakan (ADHD), terus menjadi mangsa apabila mereka ditempatkan di kelas paling corot kerana dianggap tidak lebih sebagai ‘bodoh’.
Pensyarah Kanan dan Psikiatri Kanak-Kanak Remaja dan Dewasa Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM), Dr Subash Kumar Pillai, berkata amat penting merawat kanak-kanak ADHD pada peringkat awal kerana tanpa rawatan, mereka berisiko membesar sebagai remaja bermasalah tingkah laku. Ia juga menyebabkan beberapa masalah sampingan seperti perasaan rendah diri dan personaliti.
“Tanpa rawatan awal, lebih separuh iaitu 70 hingga 80 peratus daripada kanak-kanak ADHD tidak akan berjaya dalam akademik. Kira-kira 32 hingga 40 peratus tidak dapat menamatkan persekolahan mereka, lima hingga 10 peratus tidak dapat melanjutkan pelajaran ke kolej dan 40 hingga 50 peratus terbabit dalam kegiatan antisosial seperti samseng, mat rempit, kehamilan tidak dikehendaki atau masalah jangkitan penyakit kelamin,” katanya ketika ditemui pada seminar masalah kesihatan mental di kalangan kanak-kanak sekolah anjuran Unit PAC, PPUM, baru-baru ini.
Turut hadir merasmikan seminar berkenaan, Pengarah PPUM, Prof Ikram Shah Ismail dan Pemangku Ketua Perubatan Psikologi PPUM, Dr Muhd Muhsin Ahmad Zahari.
Bagaimanapun, katanya, guru dan ibu bapa tidak berkemahiran untuk mengesan ADHD kerana gejalanya yang kurang jelas. Kanak-kanak ADHD lazimnya nampak normal dan kenakalan juga dianggap perkara biasa di kalangan kanak-kanak. Bagaimanapun ia bukan lagi normal bagi kanak-kanak yang berusia enam tahun ke atas.
“ADHD adalah salah satu masalah mental, tetapi ia bukanlah penyakit mental sepenuhnya dan tiada kaitan langsung dengan kegilaan. Otak kanak-kanak ADHD terlalu cergas mengakibatkan pergerakan fizikalnya terlalu aktif dan hanya diam apabila mereka tidur saja. Keadaan ini menyebabkan mereka tidak dapat menumpukan perhatian di dalam kelas ketika guru mengajar,” katanya.
Dianggarkan ADHD berlaku ke atas seorang bagi setiap 10 kanak-kanak. Berdasarkan kajian yang dibuat Unit Psikiatri Remaja dan Kanak-Kanak PPUM (Unit PAC) ke atas lima sekolah rendah sekitar Petaling Jaya pada 2000, terdapat sekurang-kurangnya seorang kanak-kanak ADHD dalam setiap kelas iaitu antara satu hingga tujuh peratus bagi setiap sekolah, manakala kanak-kanak berisiko lima hingga 15 peratus untuk mengalaminya akibat tekanan persekitaran atau cara mereka dibesarkan.
Disebabkan ADHD mempengaruhi genetik, seorang bapa boleh mewariskan sindrom itu kepada anak lelaki mereka. Keadaan itu juga menjadikan kanak-kanak lelaki lebih cenderung mengalami ADHD sebanyak tiga kali ganda berbanding budak perempuan.
PAC juga menjalankan program mengenal pasti kanak-kanak bermasalah di
“Sehingga pertengahan tahun lalu, kira-kira 50 pelajar Tahun 1 dan 2 menerima rawatan. Mereka ini kebanyakannya ditemui di dalam kelas D atau kelas paling corot. Hasilnya memberangsangkan apabila pelajar mula memberikan tumpuan di dalam kelas. Bagaimanapun, ada ibu bapa yang enggan menghantar anak mereka untuk dirawat akibat stigma negatif terhadap penyakit mental yang menganggap masalah mental sebagai penyakit orang gila,” katanya.
Selain ADHD, ada satu lagi keadaan yang dikenali sebagai Gangguan Kecelaruan Tumpuan (ADD) yang tidak jauh bezanya dengan ADHD. Bezanya, kanak-kanak ADD tidak terlalu aktif, lebih suka bersendirian dan tidak boleh menumpukan perhatian pada pembelajaran. Mereka juga lambat dalam melakukan sesuatu seperti makan dan mandi selain bilik tidur yang bersepah.
Sementara itu, Prof Ikram dalam ucapannya, berkata tujuan seminar berkenaan dianjurkan bagi meningkatkan kesedaran kepada guru dan ibu bapa mengenai pentingnya kesihatan mental dan memberikan pemahaman mengenai kesukaran kesihatan mental di kalangan kanak-kanak sekolah.
“Kesihatan mental kanak-kanak adalah kunci kesihatan mereka. Orang dewasa khususnya ibu bapa kerap lepas tangan walaupun sedar kanak-kanak berkenaan memerlukan rawatan. Ramai menganggap ia akan hilang apabila dewasa sedangkan hakikatnya ia boleh menjurus kepada masalah lebih serius,” katanya.
Kesihatan mental berkaitan dengan cara kita berfikir, merasa dan berkelakuan. Ia penting dipupuk terutama ketika kanak-kanak masih kecil. Pengalaman ketika kecil membina dan memperkukuhkan kesihatan mental. Ia menentukan asas kesihatan fizikal dan mutu kehidupan seseorang di masa depan. Organisasi Kesihatan Sedunia (WHO) menganggarkan 20 peratus daripada populasi kanak-kanak mempunyai masalah kesihatan mental. Ramai antaranya tidak dikesan dan tidak menerima rawatan sewajarnya.
0 comments:
Post a Comment